Cara Buat Surat Rasmi Guna Microsoft Word

Atur margin dokumen, dan jenis ukuran kertas yang akan digunakan. Dewan bahasa dan pustaka telah menggariskan panduan menulis surat rasmi menggunakan format yang betul. Kalau semua syarat sudah kamu penuhi, tinggal selanjutnya ikuti cara membuat kop surat di word berikut ini : Usai membuka aplikasi microsoft word, langsung simpan file baru ini sebagai template.

Cara Membuat Kop Surat Di Google Form Delinewstv
Cara Membuat Kop Surat Di Google Form Delinewstv

Tapi sebenarnya masih relevan dengan ms word 2013, 2010, bahkan 2007. Sekarang agan dibawa ke mode header editor. 2,5, bottom:2,5 ukuran kertas legal. Pada dokumen ms word yang terbuka ini, pilih tab insert >> header >> pilih yang blank. Dewan bahasa dan pustaka telah menggariskan panduan menulis surat rasmi menggunakan format yang betul. Pada tutorial ini saya menggunakan ms word 2007:

Cara Buat Surat Rasmi Guna Microsoft Word. Sekiranya anda menyebut lebih daripada satu kejadian, bahagikannya kepada 2 perenggan berbeza dan akhiri perenggan dengan kualiti yang perlu diserlahkan dengan setiap contoh. Anda mungkin biasa dengan kebimbangan diminta menulis surat cadangan watak. Perkara pertama yang terlintas di fikiran ialah "Bagaimana dalam dunia anda akan menulis satu?" Pemikiran ini diikuti dengan cepat oleh soalan seperti "Apa yang saya katakan?" Dan "Bagaimana jika saya mengatakan sesuatu yang salah dan membuat orang itu kelihatan buruk?"

Ketakutan dan soalan yang tidak dijawab boleh menjadi sangat merisaukan . Anda tidak perlu risau jika anda mengenali orang yang anda tulis tentangnya.

Mula Menulis Surat.

LANGKAH 1. Tarikh & Alamat

Orang yang membaca surat anda akan ingin mengesahkan bahawa rujukan itu adalah terkini. Sertakan alamat lengkap anda

LANGKAH 2: Salam

Mulakan dengan salam. Jika anda tahu nama penuh orang yang ditujukan surat itu, gunakannya. Profesionalisme dan kredibiliti surat anda akan dipertingkatkan dengan menggunakan nama pertama dan nama keluarga mereka.

Jika anda tidak tahu alamat orang yang dialamatkan, atau tidak pasti sama ada mereka adalah orang yang betul untuk menghantar surat itu, gunakan "Kepada Siapa Yang Membimbangkan". Walau bagaimanapun, jika anda tahu tajuk orang yang dituju, anda boleh menulis, sebagai contoh, "Pengarah Sumber Manusia yang dihormati" untuk memperibadikan surat itu sedikit lagi.

Elakkan menggunakan "Tuan atau Puan" serta Cik, Puan, Cik, atau Encik

Pertimbangkan betapa boleh dipercayai surat anda jika ia ditulis kepada "Mrs. Sydney Smith", hanya untuk mengetahui bahawa "Sydney Smith ialah seorang wanita?" !

LANGKAH 3 - Pembukaan

Pembukaan biasanya perenggan hanya satu atau dua ayat. Perenggan pembukaan menerangkan siapa anda, berapa lama anda mengenali orang yang anda rujuk , dan bagaimana anda mengenali mereka.

LANGKAH 4 - Badan

Isi ialah bahagian terpenting surat. Ia boleh menjadi beberapa perenggan. Anda boleh menggunakan bahagian ini untuk membuat kes anda untuk orang yang anda rujuk

Sebaik-baiknya anda membina huruf itu sekitar 1 hingga 3 daripada kualiti terbaik orang itu. Kualiti ini harus dikaitkan.

Katakanlah, sebagai contoh, orang yang anda tulis adalah jujur, boleh dipercayai, kreatif, bertanggungjawab dan bekerja keras. Sekarang, andaikan mereka juga sedang mencari jawatan penyelia. Seorang penyelia haruslah, antara lain, mesra (boleh bergaul dengan mudah dengan orang lain), jujur, dan bertanggungjawab. Kualiti ini adalah yang terbaik untuk membina surat anda.

Contoh-contoh ini hendaklah ringkas dan jelas, supaya pembaca dapat memahami tahan dengan mudah. Biasanya, satu perenggan tidak lebih daripada 3 ayat untuk setiap kualiti sepatutnya cukup.

Dua nasihat yang sangat kuat: Apabila menulis surat rujukan watak, jangan berlebihan berkongsi kualiti positif orang itu dan jujurlah.

Adalah penting untuk memahami maksud sesuatu. Surat anda akan dibaca oleh seseorang yang sudah percaya bahawa penulis sedang "memperbesarkan orang" yang mereka maksudkan. Jadi, untuk memastikan surat anda lebih boleh dipercayai, anda harus memberikan bukti bahawa pandangan tinggi anda terhadap orang itu adalah sah. Anda boleh melakukan ini dengan menerangkan peristiwa yang sangat spesifik berkenaan orang yang anda rujuk.

Bercerita yang boleh dipercayai, cerita pendek tentang orang yang anda kenali adalah cara yang bagus untuk mengekalkan kredibiliti tanpa terdengar melambung. Dalam melakukan ini, pengalaman harus menggambarkan kualiti positif seseorang. Ia sepatutnya menjadi contoh bagaimana orang itu berkelakuan.

Sekiranya anda menyebut lebih daripada satu kejadian, bahagikannya kepada 2 perenggan berbeza dan akhiri perenggan dengan kualiti yang perlu diserlahkan dengan setiap contoh.

LANGKAH 5: Penutup

Penutup ialah bahagian akhir pengesyoran anda dan tidak perlu panjang. Ia meringkaskan dan mengukuhkan kepercayaan anda tentang orang yang anda rujuk dan menerangkan sebab anda rasa mereka memenuhi kelayakan tersebut.

Anda boleh menggunakan bahagian ini untuk bercakap tentang diri anda .

LANGKAH 6 - The Valediction

End your letter with a valediction or complimentary closing, such as "Ikhlas".

Nama anda hendaklah ditulis dalam tiga ruang. Jika ia berguna kepada penerima surat, sertakan tajuk anda.

Lengkapkan surat dengan tandatangan anda.

Nota sampingan: Sertakan maklumat hubungan untuk orang yang membaca surat anda supaya mereka boleh menghubungi anda sekiranya maklumat lanjut diperlukan. Maklumat ini kadangkala panggilan penghakiman.

Trending Now..

Popular Posts

Contoh Surat Tidak Hadir Ke Sekolah Kerana Tiada Kenderaan

Contoh Surat Kemudahan Kredit Dari Pembekal

Format Surat Perjanjian Jual Beli Kereta

Contoh Surat Rasmi Memohon Sumbangan Sambung Belajar

Contoh Surat Menolak Terima Lawatan

Contoh Surat Akuan Sumpah Mahkamah

Permohonan Surat Pertukaran Kerana Penyakit

Surat Mesyuarat Jawatankuasa Eksa

Contoh Surat Perjanjian Sewa Beli Lori

Contoh Surat Rasmi Professional